A tavalyi 47.-ről a 42. helyre ugrott Magyarország idén a svájci székhelyű IMD üzleti iskola globális versenyképességi rangsorán, amelyben leginkább a gazdasági és a kormányzati teljesítmény javulása játszott fontos szerepet.
Új módszertan szerint állította össze a Világgazdasági Fórum a versenyképességi indexét. Továbbra is 12 pillér van, amire a végső mutatószám épül, azonban pillérek tartalma jelentősen átalakult, így például az egészségügyi pilléren belül már csak egyetlen adatra épít a WEF. Ebben a tekintetben pedig eléggé kilógunk a sorból, legnagyobb hátrányunkra.
Új jelentést készített a Doing Business összeállításáért felelős Világbank és első eredményeit kedden nyilvánosságra is hozta. Bulgária, Magyarország és Románia néhány városában vizsgálták meg a vállalkozás indításának feltételeit és javaslatokat is megfogalmaztak.
Új versenyképességi elit született a svájci IMD versenyképességi központ felmérése szerint. Hongkong bebiztosította az első helyét, az Egyesült Államok kiesett az első három helyről, Hollandia pedig az ötödik helyre ugrott. A 2017-es jelentésben a 63 ország közül Magyarország az 52. helyen végzett, amivel látványosan rontott pozícióján.
Az MNB régóta hangsúlyozza, hogy Magyarországon versenyképességi fordulatra van szükség. Amikor e cikk szerzői a WEF versenyképességi rangsorát elemezték, akkor Palócz Éva és Vakhal Péter vélekedésével szemben nem a valóság megszépítése, hanem ellenkezőleg, a minél reálisabb helyzetkép feltárása lebegett a szemük előtt. Ennek érdekében jeleztük, hogy egyes területeken a WEF által közöltnél objektívebb mutatókat lehet találni, amit továbbra is fenntartunk, illetve a Kopint-Tárki szerzőinek válasza alapján megerősítettnek látunk. Mindazonáltal nem kérdőjelezzük meg a WEF felmérés azon értékeit, amelyek elsősorban a figyelembe vett mutatók széles köréből származnak, és még kevésbé kívántuk azt állítani, hogy Magyarország versenyképessége minden területen megfelelő lenne.
Érdekes ábrákra bukkantunk a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara jelentésében, amelyek sokat elárulnak arról, mit gondolnak a jelenlegi gazdasági helyzetről a külföldi befektetők.
A Nemzeti Versenyképességi Tanács eddig megfogalmazott javaslatainak megvalósítása hasznára válna az országnak, azonban ezek csekély jelentőséggel bírnak a versenyképesség szempontjából - jelentette ki a Portfolio-nak adott interjúban Chikán Attila egyetemi tanár. A Versenyképesség Kutató Központ igazgatója hangsúlyozta: a gazdaságpolitikában leginkább a kiszámíthatatlanság és a korrupció csökkentésére van szükség. A közgazdász egyúttal versenyképességet javító saját javaslatokat is megfogalmazott. Arra is felhívta a figyelmet, hogy idehaza azon munkavállalók iránt fog leginkább csökkenni a kereslet, akik nálunk a munkaerőpiac zömét képezik.
A közművek bekötésének egyszerűsítése és bizonyos fogyasztásmérők bekötési díjának elengedése is szerepel a szerdán beterjesztett, "Egyes törvényeknek Magyarország versenyképessége javítása érdekében történő módosításáról" című 14 oldalas törvényjavaslatban. Tulajdonképpen ez az első eleme a versenyképességi reformoknak, amitől a kormány azt várja, hogy könnyebb lesz a vállalkozások élete és előrébb lép hazánk a nemzetközi rangsorokban.
Megtaláltuk a sorvezetőt, ami a nemrégiben felállt Nemzeti Versenyképességi Tanács munkáját meghatározza. A tanács ott akar rövid távú eredményeket elérni a versenyképesség javításában, ahol a Világbank Doing Business rangsora alapján rosszabbul teljesít Magyarország. Most bemutatjuk, hogy ezek alapján miket is tartalmazhatnak az áprilisban benyújtandó jogszabályok, valamint mennyit érhetnek a versenyképesség javítása érdekében.
Annak ellenére, hogy a World Economic Forum (WEF) Global Competitiveness Report nevű versenyképességi rangsora az egyik legismertebb versenyképességi értékelésnek számít világszerte, megalapozottságát elemezve úgy találtuk, hogy módszertana - amely túlnyomórészt vállalatvezetői kérdőíves felmérésen alapul - nem ad megbízható, robusztus, a hasonló mutatókkal és a tényadatokkal konzisztens eredményeket. Különösen korlátozott az eredmények országok közötti összehasonlíthatósága, így az egész világra vonatkozó rangsor nem tekinthető megalapozottnak, ezért versenyképességi elemzésekhez csak kellő óvatossággal és kritikával alkalmazható. Elemzésünk mindazonáltal nem kérdőjelezi meg, hogy Magyarország versenyképessége számos területen javítandó a sikeres gazdasági felzárkózás érdekében. A versenyképességi reformok nélkülözhetetlen előfeltétele azonban a pontos és hiteles helyzetértékelés, amely diagnózis felállítására a WEF versenyképességi felmérése megítélésünk szerint nem alkalmas. A szükséges reformok végrehajtása előtt tehát javasolt inkább az objektívabb tényadatokra, illetve az adott kérdéskör szempontjából releváns, más nagy nemzetközi intézetek, szervezetek alternatív mutatóira támaszkodni.
Érdemes csökkenteni a járulékokat, átalakítani a közmunkaprogramot, tovább kell mérsékelni az adóelkerülést, egyszerűsíteni kell a társasági adó fizetését, felül kell vizsgálni a jelenleg érvényben lévő adókedvezményeket, bürokráciacsökkentést kell végrehajtani - csupán néhány példa azok közül a gazdaságpolitikai intézkedések közül, amelyeket még korábban fogalmazott meg a Magyar Nemzeti Bank. Ismerősnek tűnnek ezek a javaslatok? Nem véletlenül, megmutatjuk, miért.
A gyed felső határának növelése, a kétgyermekeseknek járó családi adókedvezmény további emelése, többletforrás az egészségügy számára a magánforrások beengedésével, egészségügyi prevenció erősítése, a népegészségügyi termékadó emelése, a sporteszközök áfatartalmának felülvizsgálata, a gyermekvállalás nyugdíjrendszerben való elismerése - csak néhány javaslat a Magyar Nemzeti Bank szakértői részéről, melyekkel szerintük javítható Magyarország versenyképessége. Azt tudjuk, hogy a kormány készül a versenyképességi fordulat megalapozására, ezért megnéztük, milyen reformjavaslatok vannak már az asztalon, miből tud válogatni.
Varga Mihály ma bejelentette, hogy a Magyarország versenyképessége kapcsán az utóbbi napokban kialakult vita nyomán javasolni fogja a kormánynak a magyar Versenyképességi Tanács létrehozását. A tanácsban vállalatok, az oktatás és a közigazgatás képviselői is helyet kaphatnak.
Félrevezető az NGM érvelése, amivel a magyar versenyképesség romlását mutató World Economic Forum elemzésére reagált - vélekedik Zsiday Viktor blogbejegyzésében. A befektetési szakember szerint a minisztérium olyan eredményekkel példálózik, amelyek nagyrészt a ciklikus fellendülésnek köszönhetők, közben azonban a strukturális tényezők folyamatosan romlanak, mindez pedig ahhoz vezethet, hogy ha megszűnik a hátszél, akkor az egész gazdaság lefulladhat.
Minden idők legrosszabb helyezését szerezte meg Magyarország a World Economic Forum versenyképességi rangsorában. A teljes rangsort alaposabban megnézve akadnak olyan országok, amelyek nálunk jobb szereplése sokak számára meglepetés lehet.
Cikkünk folyamatosan frissül a háború aktualitásaival.
Az ácsi gyár éves árbevétele a 2026-os indulás után 4 milliárd euró lehet.
Manila és Peking megállapodott a kettejük közti bizalom újjáépítéséről.
Talán kicsit stabilabb a front, mint tavasszal.
A hiány magas, 2026-ban választások lesznek.
A szintetikus kövek mindent felforgatnak.